Turntable: de draaitafel

Laatst was ik aan het Googelen naar afbeeldingen. Ik kwam een prentje tegen van een vreemd digitaal apparaat waarvan ik niet wist dat het bestond. Het betrof een draaitafel. Na wat verder onderzoek te hebben gedaan, bleek dat deze toestellen eigenlijk een soort platformen zijn waarop een plaat automatisch ronddraait. En ik heb het dan niet over een ouderwetse platendraaider. Onmiddellijk legde ik de link met een dj die op feestjes over een draaitafel beschikt om daar z'n liedjes op af te spelen en te "scratchen" (de plaat met de hand tegenhouden en heen en weer bewegen wat zo'n gek geluid maakt)

DJ draaitafels kan je zelfs online kopen. Na even rondzoeken vond ik een website die dergelijke toestellen aanbied. Al moet ik zeggen, de prijs is niet goedkoop. Wat wel handig is, dat is de functionaliteit. Je kan er namelijk al je oude platen van vroeger laten op afspelen en zo omzetten tot MP3 bestanden. Stel, je hebt een collectie oude vinylplaten. Wel, speel die gewoon af en converteer ze. Binnen een mum van tijd heb je ze in digitaal formaat en kan je zo op je mp3 speler of gsm plaatsen. Echter, de meeste oude liedjes, behalve zeldzame Nederlandstalige of van onbekende zangers) vind je ondertussen al in digitaal formaat.

Nuja, als je zelf even deejay wil spelen, kun je altijd een "turntable" kopen en zelf de dj in jezelf loslaten :-) Veel plezier, enjoy tha music!