Wachtrijen oplossen: het gat in de markt!

Op zoek naar een gat een de markt?
Een plotse ingeving: wat had je gedacht van het oplossen van wachtrijen?

Wachtrijen. Of we nu staan aan te schuiven bij de slager, in de supermarkt, bij de apotheek… Niemand kan eraan ontsnappen en iedereen wordt er vaak mee geconfronteerd. Dit is geen leuke ervaring; de klanten worden ongeduldig en bijgevolg ook vaak humeurig.Voor de klanten moet alles snel gaan, bijgevolg beschouwen ze wachtrijen dan ook als puur tijdsverlies. Is hier een oplossing voor? Is het mogelijk om wachtrijen aangenamer te maken, zodat klanten zich minder ergeren wanneer ze ergens moeten aanschuiven?

Je kan een dienstverlenend product aanbieden aan een zo breed mogelijk publiek. Dit moet mogelijk zijn aangezien wachtrijen overal voorkomen. Denk maar aan winkelketens, treinstations, bankterminals en noem maar op. Overal waar mensen geconfronteerd worden met wachtrijen, moeten (zij die het wensen) beroep kunnen doen op je dienstverlening.

Het lijkt me vanzelfsprekend dat je geen clowns of andere entertainers moeten inhuren om de ongeduldige klanten te “entertainen” wanneer die ergens staan aan te schuiven. Je kan daarentegen wel beroep doen op technologische snufjes; zoals bv het plaatsen van LCD-schermen op plaatsen waar wachtrijen vaak voor komen. Zo zouden in stations wachtende reizigers kunnen genieten van muziekclips, aan de kassa in de supermarkt zouden klanten dan op de hoogte gebracht kunnen worden van komende promoties. U zou dan kunnen instaan voor het leveren van dergelijke promotiefilmpjes. Verder kan u nog brainstormen over andere mogelijke creatieve oplossingen om wachtrijen aangenamer te maken.
Anderzijds moeten u bekijken of het haalbaar is om wachtrijen eventueel te beperken.

Eventueel kan u ook onderzoeken of er toekomst zit in online winkelen. Hierbij is er helemaal geen sprake meer van wachtrijen.. Maar gaat dan het sociale contact niet te veel verloren: het praatje met de bakker, het wekelijkse uitstapje naar de winkel waar de kinderen zo naar uitkijken…

U dient deze doelstelling te realiseren zonder het financiĆ«le aspect uit het oog te verliezen. Is het haalbaar om overal LCD-schermen te plaatsen? Kan u particulieren laten adverteren op deze schermen, zodat er extra opbrengsten zijn? Zijn winkeluitbaters zelf bereid om hiervoor eventueel te betalen? Wat moet alles in z’n geheel kosten (elektriciteit, aankoop en plaatsen van schermen)?

Het thema “Wachtrijen Allerhande” biedt u de mogelijkheid om op een creatieve manier naar oplossingen te zoeken voor dit dagdagelijkse fenomeen, waar zo goed als iedereen mee geconfronteerd wordt.

Dank u telelinks voor deze tip!

0 reacties: